Poznáte to, človek mieni, ….
Tak sme si naplánovali stretnutie dobrovoľníkov. Zámer bol pripraviť s partiou dospelákov prima rodinné aktivity , ktoré by zobudili rodinného podnikateľského ducha v rodinách, čo prejavili záujem.
Celé to vzniklo netradičným spôsobom- na vyučovaní, kde ako súčasť celoročného projektu triedy deti predstavovali iným deťom „svoje obľúbené miesto na svete“. Robili sme si mapy, poznávali svet a jeho rôzne meista očami svojich spolužiakov a tu…
Jedno dievčatko prinieslo fotky z Disneylandu v Miami. Malo tam oslavu narodenín, so všetkým, čo k tomu patrí, rozprávkové, s hrami, prekvapeniami a ohňostrojom. Jej očami to bol kus nádherného sveta, keď tu sa jedna spolužiačka nesmelo opýtala, koľko to celé stálo. No- veľa.
Všetci sme zrazu videli kúsok iného sveta a kus toho, ako tie dva pohľady- dievčaťa, ktoré je rado, keď sa podarí, aby dostalo na narodeniny tortu a dievčaťa, ktorému ju prinesú princezné a hrajú s ním hry a … nemajú šancu sa stretnúť.
Vzdychli sme si nad tým, my, učiteľky, spolu pri obede a keď som prišla domov, bolo jasné, že to neviem dostať z hlavy. Neviem, prečo sú na svete také rozdiely, prečo sa nikdy nemôže stretnúť spôsob, ako sa tieto dve kamarátky pozerajú na svet…
- Ale veď on sa stretol! U teba v triede! Takú skvelú prihrávku si nechytila?!- spýtal sa ma do môjho lamentovania môj skvelý manžel.
- Veď to je úžasné, že ich obe máš v triede, to je jedinečná príležitosť, ako dopriať ich svetom spojenie, môžete sa spolu učiť navzájom… Veď kde inde sa ešte stretnú tak, aby sa mohli od seba niečo naučiť? Kde už len bude lepšia príležitosť, ako v chránenom prostredí, ktoré tvoríte? Teda, ak tú prihrávku od života chytíš…
Hm. Zdá sa, že zatiaľ som ju skôr schytala :) , no postupne sa mi začalo rozjasnievať- ON MÁ PRAVDU! Čo s tým urobím?
Takže najskôr som si musela „upratať“ vo svojej hlave tak, aby som prihrávku od života, ktorú tieto deti dostali, vôbec vedela zachytiť. (Koľko takýchto prihrávok nám život dáva a koľko ich preletí denne okolo nás bez toho, aby sme si ich akokoľvek povšimli?! ) No…
Pochopila som, že aby som ich dokázala sprevádzať týmto vzájomným učením sa, budem sa musieť najskôr ja sama voľačo priučiť. Darmo, vyrastala som v učiteľskej rodine a hoci toho viem naozaj veľa, čo by sa dalo definovať ako finančná gramotnosť, moje vnútorné nastavenie v živote bolo – stabilné zamestnanie,ktoré považujem za svoje poslanie, tabuľkový plat a… Žiaden podnikateľský duch, žiaden nápad, ako premeniť svoje zručnosti na peniaze, žiadne… to všetko, v čom by som mala deti sprevádzať…preto som nedokázala vidieť takú super prihrávku. Moje nastavenie bolo iné. No.
Tak som si sadla s mojim manželom, priateľkou a ešte pár ľuďmi, ktorí toho o podnikateľskom ducghu, peniazoch, ale aj hodnote a cene vecí, radosti z tvorenia a objavovania vedia naozaj veľa a vytvorili sme spolu Detský podnikateľský inkubátor a rovno sme ho aj spolu (veď ide o prepojenie rôznych „svetov“ – spôsobov pohľadu- vyskúšali. A výsledok ma dostal- nielenže všetky zapojené deti sa mnoho nauučili, každý vytvoril svoj podnkateľský produkt, vyskúšal si ho , reálne predal a zarobil … ale celé to fungovalo aj ako skvelý teambuilding- decká sa navzájom prepojili, pomáhali, podporovali, povzbudzovali, tvorili spolu, predávali… proste úžasné!
Prihrávka chytená a spracovaná! Vravela som si, keď sme tesne pred vianocami mlai to stretnutie dobrovoľníkov- áno, sme späť na začiatku.
To, čo sa stalo s deťmi a spôsob, ako to v rodinách prežívali, totiž tak zaujal aj rodičov, že chceli, aby sme taký „podnikateľský inkubátor“ urobili aj pre nich- ako rodinný. A tak sme sa zase stretli- učiteľka, finančná poradkyňa, lektorka metodickej empatie, managerka OZ, finančný riaditeľ, a … kopa detí. Áno, tých, čo absolvovali náš pilotný detský podnikateľský inkubátor. Lebo keď počuli, čo sa chystá, rozhodli sa sprevádzať v tom nielen svojich rodičov, ale aj každého , kto chce. Tak veľmi sa chceli podeliť s tým, čím už prešli a vylepšovať to v spoločnosti ostatných, že… Tentokrát mi nebolo treba ukazovať, aká super prihrávka od života to je. Nadšené deti, ktoré sa chystajú učiť iné deti a dospelých! Tomu vravím prihrávka! Chytíme ju ? A ako ju dokážeme spracovať? Dám vedieť.
Naše plány tak zaujali, že už máme aj finančnú podporu zo zamestnaneckého fondu ČSOB. Nielen my vieme chytiť a spracovať super prihrávky- ďakujem za to !